درحال بارگذاری منتور ...
آموزش سئو به صورت قدم به قدم برای مبتدی ها

SEO یا به عبارتی بهینه‌ سازی موتور جستجو، فرایندی است که شما محتوای وب‌ سایت و ساختار آن را بهینه می‌کنید تا سایت شما در موتورهای جستجویی مثل گوگل بیشتر دیده شود و بتوانید رتبه بالاتری کسب کنید. سئو برای مبتدی‌ ها و کسب‌ و‌ کارها ضروری است. این ابزار به وب‌ سایت‌ های کوچک کمک می‌کند تا با وب‌سایت‌ های بزرگ رقابت کنند، بدون نیاز به تبلیغات مداوم ترافیک ارگانیک جذب کنند، رتبه بالاتری بگیرند و اعتبار خود را افزایش دهند.

بیشتر ترافیک وب‌ سایت‌ ها از طریق جستجوی ارگانیک تامین می‌شود، به همین خاطر سئو یکی از قدرتمندترین استراتژی‌ های بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آید. چه فروشگاه آنلاین داشته باشید یا یک بیزینس کوچک دارید، آموزش سئو به شما کمک می‌کند تا مهمترین اصول سئو را یاد بگیرید و می‌تواند باعث افزایش دیده شدن بیزینس شما و کسب درآمد بیشتر شود. 

سئو چیست؟

سئو به تمام اقداماتی گفته می شود که شما انجام می‌دهید تا گوگل وب‌ سایت شما را به‌ عنوان یک منبع با کیفیت شناسایی کند و آن را برای کلمات کلیدی مدنظر شما در رتبه‌ های بالاتر نتایج جستجو نمایش دهد. برای آموزش سئو پایه، شما نیاز به دانستن تمام عوامل تاثیرگذار و الگوریتم‌ های دقیق گوگل برای رتبه‌ بندی وب‌ سایت خود ندارید. اما دانستن اجرای کلیدی سئو به شما کمک می‌کند پایه وب سایت تان را از نظر سئو بهینه کنید.

مزایا و اهمیت آموزش سئو

مردم روزانه به دنبال موضوعات مختلفی هستند که آنها را به کسب و کار شما مرتبط می‌کند. این جست و جو ها به شما کمک می‌کنند که با مخاطبان ارتباط برقرار کنید. به سوال های آنها پاسخ درست بدهید، مشکلات‌شان را حل کنید و به منبعی قابل اعتماد برای آنها تبدیل شوید. به همین خاطر آموزش سئو اهمیت زیادی دارد و به شما کمک می‌کند تا سریع تر به هدف‌تان برسید. از مهمترین مزایای سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • ترافیک بیشتر وب‌ سایت: وقتی سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد، بازدید بیشتری دریافت می‌کند که این موضوع به افزایش آگاهی از برند شما کمک می‌کند و کاربر ها بیشتر با بیزینس شما آشنا می‌شوند.
  • داشتن مشتریان بیشتر: سئو یعنی پیدا کردن کلمات کلیدی که مشتریان هدف شما جست و جو می‌کنند. این باعث می‌شود ترافیکی که جذب می‌کنید مرتبط‌ تر و هدفمند تر باشد.
  • افزایش اعتبار برند: زمانی که رتبه سایت شما افزایش پیدا می کند و در صفحه اول گوگل قرار می‌گیرد، به‌ طور ناخودآگاه باعث اعتماد بیشتر کاربران به کسب‌ و کار شما می‌شود. وقتی گوگل به شما اعتماد دارد، مردم هم راحت‌ تر به شما اعتماد می‌کنند
  • بازگشت سرمایه (ROI): شما برای طراحی سایت و کمپین‌ های بازاریابی هزینه می‌کنید، اما اگر سایت‌ تان خوب عمل کند، تمام این هزینه‌ ها به نتایج بهتری منجر می‌شود و سرمایه‌ گذاری‌تان ارزشمندتر خواهد شد.

پس چه به‌ دنبال افزایش آگاهی کاربران از برندتان باشید، چه به دنبال فروش بیشتر باشید، افزایش ورودی های سایت یا داشتن مشتریان وفادار، آموزش سئو کلید رسیدن به این اهداف است. سئو فرصتی برای شما فراهم می‌کند تا هر زمان که مشتریان به دنبال محصول شما بودند،  جلوی چشم او باشید و دیده شوید. 

مهمترین انواع سئو

زمانی که گوگل سایت شما را رتبه بندی می‌کند، فاکتور های مختلفی را در نظر می‌گیرد. به همین خاطر سئو انواع مختلفی دارد که سه مورد از مهمترین آن، شامل موارد زیر است:

  1. سئو داخلی یا On-page SEO: هر اقدامی که شما در داخل سایت انجام دهید، سئو داخلی گفته می‌شود. مهمترین بخش سئو داخلی، تولید محتوای باکیفیت است. تولید محتوا باید مفید باشد و نیاز کاربران را رفع کند. پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب که در جای درستی قرار بگیرد هم تاثیر زیادی روی فهم گوگل از موضوع صفحه دارد. بعلاوه برای بهبود ساختار محتوا باید از تگ‌ های HTML مثل تگ عنوان، توضیحات متا و هدینگ‌ ها استفاده کرد که باعث می‌شود هم کاربران و هم موتور جست و جوی گوگل راحت تر محتوای شما را بخوانند و درک کنند. 
  2. سئوی خارجی Off-page SEO: به تمام اقداماتی که خارج از سایت انجام صورت می‌گیرد، سئوی خارجی گفته می‌شود. یکی از مهمترین بخش های سئو خارجی دریافت بک‌ لینک‌ های باکیفیت از سایت‌ های معتبر و مرتبط است. بک لینک ها مثل رای اعتماد و مثبت برای سایت شما عمل می‌کنند و نشان می‌دهند که محتوای شما ارزشمند است.
  3. سئو فنی یا تکنیکال:‌ به تمام اقداماتی که باعث شود سایت شما از نظر فنی برای موتور های جستجو قابل دسترس و درک‌ پذیر باشد، سئو فنی گفته می‌شود. مهمترین قسمت سئو فنی، امنیت سایت است. مثلا استفاده از گواهی SSL یا داشتن ساختار فنی درست مثل نقشه سایت XML و آدرس‌ دهی اصولی باعث می‌شود گوگل سایت شما را راحت تر ایندکس کند و رتبه بالاتری به آن دهد. اگر سایت شما مشکل فنی داشته باشد، حتی بهترین محتوا هم رتبه خوبی نمی‌گیرد.

سئو چطور کار می‌کند؟

گوگل ربات هایی دارد که به آنها ربات جست و جو گوگل یا خزنده گفته می‌شود. این ربات ها دائما در حال اسکن کردن اینترنت هستند و میلیارد ها صفحه وب را جمع‌ آوری، دسته‌ بندی و در فهرست خود (index) ذخیره می‌کنند. وقتی شما عبارتی را در گوگل سرچ می‌کنید، گوگل نتایج را براساس فهرست دسته بندی شده نشان می‌دهد. گوگل برای رتبه بندی سایت های مختلف از یک الگوریتم پیچیده استفاده می کند. الگوریتم گوگل نتایج را براساس فاکتور های مختلفی مرتب می‌کند؛ مثل کیفیت محتوا، ارتباط آن با عبارت جستجو شده، دامنه‌ای که محتوا به آن تعلق دارد و عوامل دیگر. بعلاوه، نحوه تعامل کاربران با نتایج جستجو هم برای گوگل مهم است. اینکه کاربران روی کدام لینک‌ ها کلیک می‌کنند، چقدر در آن صفحات می‌مانند یا اینکه بلافاصله صفحه را ترک می‌کنند، همگی نشانه‌ هایی هستند که به گوگل کمک می‌کنند بفهمد کدام صفحات نیاز کاربران را به‌ خوبی برآورده می‌کنند و کدام‌ ها مفید نیستند. این اطلاعات هم وارد الگوریتم می‌شوند و روی رتبه‌ بندی تأثیر مستقیم می‌گذارند.

مهمترین عوامل موثر در رتبه بندی سئو در گوگل

واقعیت این است که صد ها عامل مختلف روی رتبه‌ بندی گوگل تأثیر می‌گذارند و از اونجایی که الگوریتم گوگل دائما در حال تغییر و پیشرفت است، این عوامل هم به‌ طور مداوم به‌ روزرسانی می‌شوند. اما طبق بررسی‌های سایت FirstPageSage، چندین عامل کلیدی وجود دارد که باید بیشتر از همه به آنها توجه کنید. این عوامل شامل موارد زیر است:

  1. انتشار مداوم محتوای با کیفیت بالا 26% 
  2. استفاده از کلمات کلیدی در عنوان 17%
  3. دریافت بک‌ لینک از منابع معتبر 15%
  4. تمرکز در حوزه خاص 13%
  5. میزان تعامل کاربران 11%
  6. لینک‌ سازی داخلی بین صفحات سایت 5%
  7. سازگاری با دستگاه های هوشمند 5%
  8. سرعت بارگذاری صفحات 2%
  9. امنیت سایت 2%
  10. استفاده از داده‌ های ساختاریافته 1%
  11. وجود کلمات کلیدی در URL صفحه 1%
  12. استفاده از کلمات کلیدی در تگ  1%

نکته مهم: فکر نکنید که عواملی که 1 درصد تاثیر گذار هستند، اهمیت زیادی ندارند. مثلا یک درصد به عوامل دیگر مربوط است که از بین حداقل 200 فاکتور رتبه‌ بندی تشکیل شده است.  به همین خاطر، عواملی که به‌ ظاهر فقط 1% اهمیت دارن، در عمل اگر به‌ درستی رعایت نشوند، می‌توانن تاثیر منفی زیادی روی سئو سایت شما بگذارند.

نتیجه گیری

اگر کسب و کار آنلاینی دارید، باید بدانید که سئو می‌تواند مشتریان بیشتری برای شما فراهم کند، آگاهی از برند تان را افزایش دهد و درآمد شما را به طور قابل توجهی بیشتر کند. سئو یک مسیر پیچیده اما تاثیرگذار است که ما در این مقاله مفاهیم پایه آموزش سئو را به طور کامل توضیح دادیم. برای یادگیری حرفه‌ای سئو بهتر است در دوره آموزش سئو از پایه تا پیشرفته شرکت کنید تا در کمترین زمان مهمترین نکات را یاد بگیرید. این دوره‌ به شما کمک می‌کند تا در مدت زمان کوتاه، مهمترین نکات را یاد بگیرید و با نحوه پیاده‌ سازی آنها آشنا شوید. موفقیت در سئو علاوه بر آموزش درست و اصولی نیازمند تلاش مستمر و توجه به جزئیات است. 

 

 

دیدگاه کاربران

    هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !

ثبت دیدگاه

برای ثبت دیدگاه لطفا ابتدا به حساب کابری خود وارد شوید !

ورود به حساب کاربری